دسته بندی: پودرها 20-02-1402

تولید پودر عصاره مالت به روش خشک کردن پاششی

امروزه خشک کردن پاششی به عنوان یک عملیات واحد در صنعت غذابرای تولید پودر با هدف حفظ ترکیبات فعال و مواد مغذی به کار می رود.خشک کردن پاششی علاوه بر صنایع لبنی و غذایی در صنایع دیگر نیز کابردهای گسترده ای دارد.یکی از ویژگی های منحصر به فرد این فرایند ظرفیت بالای تولید است که می تواند از صد گرم تا چندین تن پودر را در هر ساعت تولید نماید. امروزه از روش خشک کردن پاششی به منظور تولید پودر عصاره مالت استفاده می شود.

پودر عصاره مالت

عصاره مالت در تولید آبنیات،تولید آبجو،سس ها و صنایع پخت، قنادی،غذای کودک،شکلات،داروسازی و کارخانجات لبنی کاربرد گسترده ای دارد. خشک کردن،قدیمی ترین و متداول ترین روش  نگهداری فراورده های غذایی است. به دلیل تغییر سبک زندگی خصوصاً در جهان توسعه یافته تقاضای زیادی برای انواع وسیعی از محصولات خشک شده با تأکید بر کیفیت بالا و تازگی مواد غذایی وجود دارد. در بین انواع روش های خشک کردن خشک کردن پاششی گسترده ترین فرایند صنعتی مورد استفاده برای تولید ذرات و خشک نمودن آن هاست. این روش برای تولید مداوم مواد جامد خشک در اشکال پودر،گرانول و آگلومره ها از خوراک مایع به شکل محلول،امولسیون و سوسپانسیون های قابل پمپ بسیار مناسب است. از مزایای خشک کردن پاششی می توان به اقتصادی و انعطاف پذیر بودن فرایند اشاره کرد. همچنین به دلیل زمان بسیار کوتاه فرایند و عدم افزایش دمای محصول به بیش از 100 درجه سانتی گراد، ارزش تغذیه ای و کیفیت محصول حفظ می شود. این ویژگی سبب کاربرد گسترده این فرایند برای ریز پوشانی انواع ترکیبات دارویی و زیست فعال حساس به اکسیداسیون،حرارت و یا سایر شرایط نامساعد محیطی در صنایع غذایی و دارو سازی شده است.

بازده تولید پودر به عنوان اصلی ترین معیار ارزیابی کارایی و اقتصادی بودن فرایند و هم چنین کلیه ویژگی های فیزیکی شیمیایی،عملکردی،شاخص جریان پذیری،شاخص های پایداری به شرایط نامساعد محیطی و ریز ساختار ذرات پودر تولیدی به طور کامل تحت تأثیر پارامترهای فرایند تولید قرار می گیرند.

در حال حاضر در ایران پودر عصاره مالت به روش خشک کردن پاششی تولید می شود و شرکت “به مالت”با راه اندازی خطوط خشک کردن عصاره مالت به روش پاششی گامی مهم در راستای تولید این محصول فراسودمند و ارزشمند برداشته است.

واحد تحقیق و توسعه

داخلی 116

برچسب ها :

نظرات