دسته بندی: حیوانات خانگی , گربه 03-04-1402

گلوله مویی(hairball)در گربه ها

گربه در حین لیس زدن معمولاً حجم زیادی مو می خورد و این موها اغلب از طریق دستگاه گوارش گربه بدون هیچ مشکلی خارج می شوند. اما در برخی موارد موهای بلعیده شده تشکیل توپ یا گلوله مویی می دهند و مشکلات زیادی را به وجود می آورند. در بسیاری از موارد گربه با استفراغ و بالا آوردن هیربال این مشکل را به طور غریزی حل می کند. ولی اگر حجم و اندازه آنها بزرگ باشد این امر ممکن است باعث انسداد روده و دستگاه گوارش ودر ادامه مشکلات جدی و خطرناک دیگر شود. خمیر مالت گربه از جمله محصولاتی است که بدون ایجاد مشکل جانبی به دفع و جلوگیری از تشکیل گلوله مویی در گربه ها کمک می کند.

گلوله مویی (hairball) در گربه ها

در سال های اخیر دامپزشکان به بررسی دلایل اساسی تشکیل گلوله های مویی در گربه ها پرداخته اند به طوری که یک مرکز درمانی واقع در رادایلند تنها در زمینه بیماری های گربه ها فعالیت می کند و می گوید: همیشه فکر می کردیم تشکیل و بالا آوردن گلوله های مویی یک روند طبیعی و تا حدی بی ضرر است اما به این نتیجه رسیدیم که گربه هایی که با این گلوله ها مشکل دارند متعاقباً دارای مشکلات روده ای نیز هستند.
گربه ها به هنگام این مشکل صدایی در می آورند که،صاحبان آنها فکر می کنند که گربه ها دچار آسم یا آلرژی شده اند اما مشکل این گلوله ها ربطی به ریه گربه ها ندارد بلکه مشکل گلوله مویی از دستگاه گوارش گربه ها سرچشمه می گیرد.

شکل گلوله مویی گربه ها

این گلوله ها شامل توده ای از موهای لوله شده هستند و اطراف آنها نیز پوشیده از خلط آبکی و لزج است. شکل بیضی کشیده انها به علت رد شدن آن از مری گربه ها است. این گلوله ها از یک تا چند اینچ طول دارند.

چگونه یک گلوله مویی تشکیل می شود؟

زمانی که گربه ها خودشان را برای تمیز کردن لیس می زنند مقداری از موهای بدن خود را می بلعند. زبان گربه ها دارای خارهایی رو به عقب است که موهای سست را جدا می کند. این موها در دهان جمع می شوند و بعد از بلع به داخل معده می روند.
این موها درحالت عادی در سیستم گوارشی به همراه غذا حرکت کرده و همراه مدفوع دفع می شود. گلوله های مویی زمانی مشکل آفرین می شوند که سیستم گوارشی نتواند به طور موثر موها را در معده و روده حرکت دهد. این مشکل اساساً مکانیکی است. برخی از بیماری ها نیز می تواند  روند هضم را کند کند از جمله پرکاری تیروئید و بیماری التهابی روده ،سرطان روده و مشکلات دریچه ای معده و روده
به منظور تشخیص و بررسی دقیق مشکلات گوارشی مرتبط با گلوله مویی، دامپزشک معمولاً از برخی تست های تشخیصی شامل آزمایش خون، اشعه ایکس،سونوگرافی از معده و روده ها و یا آندوسکوپی استفاده می کند.
برخی از نژادهای گربه از جمله مین کن و رگ دال مستعد بیماری های دریچه ای روده هستند و این مساله منجر به افزایش گلوله مویی در این نژادها می شود.

خمیر مالت و مکمل های غذایی

بعضی از مکمل های غذایی آنتی هربال می توانند تا حدی به  جلوگیر ی از تشکیل گلوله های مویی در گربه کمک کنند. خمیر مالت گربه یکی از این مکمل هاست.

خمیر مالت خاصیت آنتی هیربال دارد و برای تمام گربه ها بدون ضرر است ولی بهتر است قبل از مصرف در مورد مقدار مالت مورد نیاز گربه خود با دامپزشک مشورت کنید چون مصرف بیش از حد آن باعث اسهال می شود.

درمان های رایج برای رفع گلوله مویی

  • مراجعه به دامپزشک
  • استفاده از خمیر مالت گربه
  • استفاده از لاکتوسان
  • تغییر رژیم غذایی گربه

ممنون که تا اینجا همراهی کردید. شرکت به مالت، خمیر مالت گربه ای با تکنولوژی و فرمولاسیون خاص خود  تولید کرده است که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

واحد تحقیق و توسعه

داخلی 116

برچسب ها :

نظرات