26-11-1401

کاربرد آرد سبوس دار در پخت نان

نان یکی از اقلام اصلی مصرفی خانوار‌های ایرانی است، نان و برنج غذای اساسی ما را تشکیل می‌دهند. افراد باید حداقل ۵۰ درصد از نان و غلات مصرفی خود را سبوس‌دار انتخاب کنند. نان سبوس دار، دارای فواید بسیاری برای سلامتی بدن است. مصرف غلات سبوس دار می تواند به کاهش وزن ، تنظیم چربی و فشار خون کمک کند.

در کشور ما یکی از اصلی ترین مواد غذایی سر سفره ها نان است. کیفیت نان یکی از پارامترهای مهمی است که اقشار مختلف جامعه با آن درگیر هستند. هر نانی به لحاظ نوع آرد مورد استفاده، میزان مخمرها و همچنین فرایند پخت نسبت با نان دیگر متفاوت هستند و در این میان نان‌های صنعتی به لحاظ قابلیت فرایندی تولید انبوه، تکرارپذیری کیفیت مناسب، کمیت و امکان تکنیکی کنترل مطلوب‌تر در شاخص‌های کنترلی خط تولید، مواد اولیه و افزودنی‌های مورد استفاده نسبت به نان‌های سنتی روند رو به رشدی در جهان دارد.

پزشکان توصیه می کنند که تا حد امکان از نان های سبوس دار استفاده شود.در واقع معده فقط 58 درصد نان های سفید را جذب می کند اما اگر از نان با کیفیت و سبوس دار استفاده شود معده 95 درصد آن را جذب می کند. استفاده از آردهای سبوس دار و پودر مالت دیاستاتیک و غیر دیاستاتیک در مقادیر مناسب علاوه بر افزایش ارزش تغذیه ای به بهبود شاخص های ارگانولپتیکی نان نیز کمک شایانی خواهد کرد.

 

نظرات